معرفی بهترین قارچ کش برای خیار با عملکرد بالا

قارچ کش برای خیار
2.9
(37)

قارچ‌ها در دنیای کشاورزی و زراعت محصولات مختلف از جمله خیار، یکی از مهم‌ترین علل کاهش کیفیت محصولات و ضرر و زیان کشاورز به شمار می‌روند. به‌منظور محافظت از محصولات و افزایش عملکرد و کیفیت آن‌ها، استفاده از قارچ‌کش‌ برای خیار و درمان بیماری‌های قارچی سفیدک پودری خیار و سفیدک داخلی ضروری است.

در این مقاله از آشا اگری، به بررسی اهمیت قارچ ‌کش برای خیار و ویژگی‌های بهترین قارچ‌کش‌ها پرداخته خواهد شد تا کشاورزان بتوانند از بهترین روش‌ها برای محافظت از محصولات خود بهره ببرند.

خلاصه مقاله
از مهم‌ترین انواع قارچ خیار می‌توان به بیماری سفیدک پودری، سفیدک داخلی خیار و بوته میری اشاره کرد.
کنترل قارچ‌های خیار برای محافظت از گیاهان و رشد سالم بسیار اهمیت دارد. در همین راستا انتخاب دقیق و استفاده صحیح از قارچ‌کش‌ها به روش آبیاری و محلول پاشی در مزرعه یا گلخانه خیار می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا از تولید باکیفیت‌تر و پربارتر خیارهایشان لذت ببرند.
بهترین قارچ کش برای خیار، فسفیت پتاسیم است که باید از آن پیش از کاشت یا ابتدای فصل رشد استفاده کرد.

درمان انواع قارچ خیار با قارچ کش

جهت استفاده از قارچ کش برای خیار ابتدا باید نوع قارچ خیار را شناسایی کنید تا از روش درمانی مناسب استفاده کنید. سپس بر اساس نوع قارچ و محیط رشد آن، باید قارچ‌کش مناسب را انتخاب کنید. به همین منظور در ادامه با مهم‌ترین بیماری‌های قارچی خیار آشنا می‌شویم:

سفیدک داخلی خیار

بیماری سفیدک داخلی خیار از مهم‌ترین بیماری‌های خیار در کشت‌های گلخانه‌ای بوده و در مناطقی با رطوبت بالا و هوای خنک بیشتر رخ می‌دهد. با بروز این قارچ خیار کیفیت و کمیت محصول کاهش پیدا کرده و عمر مفید بوته‌های خیار نیز به علت کم شدن فتوسنتز آسیب بافت‌های گیاهی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. 

علائم بیماری سفیدک داخلی خیار

علائم این بیماری قارچی ابتدا روی برگ‌های بالغ و مسن خیار به وجود آمده و سپس به تمام برگ‌ها سرایت می‌کند. علائم اولیه به شکل رنگ پریدگی و موزاییکی شدن برگ‌ها خود را نشان می‌دهد. سپس این لکه‌های رنگ پریده به رنگ زرد و قهوه‌ای تبدیل شده و ابعاد آنها حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر می‌شود.

افزایش تناژ خیار با مصرف کود فسفیت پتاسیم مایع

پشت برگ‌های خیار نیز ظاهری کرکی به رنگ ارغوانی تیره تا خاکستری روشن پیدا می‌کند. اگر این بیماری درمان نشود لکه‌ها گسترش یافته و به هم متصل می‌شوند، در نتیجه کل برگ‌های خیار خشک شده و می‌ریزد. میوه‌های خیار نیز در اثر آلودگی بوته دفرمه شده و مزه آنها بد می‌شود.

پیشگیری و کنترل سفیدک داخلی خیار

برای جلوگیری و کنترل این قارچ خیار می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • رعایت تناوب زراعی و عدم کشت متراکم بوته‌ها
  • کنترل علف‌های هرز
  • استفاده از ارقام مقاوم
  • تهویه مناسب گلخانه
  • رعایت دور و مقدار آبیاری
  • هرس برگ‌های آلوده 
  • استفاده از کودهای فسفر بالا و پتاس بالا برای تقویت بوته‌ها

به‌منظور درمان این بیماری قارچی از سموم قارچ کش سفیدک داخلی خیار در تناوب استفاده کنید.

سفیدک پودری خیار

سفیدک پودری خیار از مهم‌ترین بیماری‌های جالیز خصوصاً در مناطق معتدل و نسبتاً خشک است با میزان بارندگی کم است. بیماری سفیدک پودری خیار از طریق کاهش تعداد و اندازه میوه و همچنین کوتاه کردن دوره برداشت باعث خسارت و ضرر و زیان می‌شود.

این قارچ خیار به ندرت باعث مرگ گیاه می‌شود؛ اما باتوجه‌به شرایط اقلیمی منطقه و حساسیت گیاه ممکن است شدت خسارت متفاوت باشد.

علائم بیماری سفیدک پودری خیار

از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری سفیدک خیار می‌توان به ظهور پوشش پنبه‌ای سفید تا خاکستری رنگ در سطح یا پشت برگ‌ها و ساقه بوته‌های خیار اشاره کرد. آلودگی قارچی سفیدک پودری از برگ‌های پایینی گیاه شروع شده و به شکل لکه‌های کوچک و سفید رنگ در پشت برگ‌ها ظاهر می‌شود که به سرعت گسترش پیدا کرده و دو طرف برگ‌ها را فرا می‌گیرد.

برگ‌های مبتلا به قارچ سفیدک پودری شکننده شده و می‌ریزند و در بوته‌های آلوده خیار، اندازه میوه‌ها کوچک‌تر است و پیش از موعد می‌رسند.

کنترل سفیدک پودری خیار

از مهم‌ترین روش‌های کنترل قارچ سفیدک پودری در خیار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از ارقام مقاوم به بیماری
  2. رعایت تعادل در مصرف کودهای ازته
  3. تأمین نور کافی برای گلخانه
  4. رعایت دور و مقدار آبیاری
  5. هرس گیاه با هدف تهویه و نوردهی بیشتر
  6. حذف علف‌های هرز و میزبان‌های اولیه بیماری 

باید دقت داشته باشید که از قارچ کش برای خیار به شکلی استفاده کنید که زیر و پشت برگ‌های گیاه به طور کامل سمپاشی شود.

بيماری پوسیدگی فوزاريومی ريشه

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های خاکزاد خیار پوسيدگی فوزاريومی ريشه است که آسیب زیادی به خیارهای گلخانه‌ای وارد می‌کند. در صورت وجود شرایط مساعد عامل بیماری در تمام مراحل رشد به بوته‌ها حمله کرده و باعث مرگ آنها می‌شود.

علائم بیماری پوسیدگی فوزاريومی ريشه خیار

اگر عامل بیماری‌زا به گیاه را در مرحله گیاهچه حمله کند، محل حمله قارچ باریک و نرم می‌شود و گیاه از بین می‌رود. بعد از بلوغ بوته‌ها، علائم پوسیدگی ریشه خود را به شکل پژمردگی ناگهانی بوته‌ها نشان می‌دهد؛ یعنی زمانی که برگ‌ها سبز هستند خشک می‌شوند که به اصطلاح به آن سبز خشک می‌گویند. 

پیشگیری و کنترل قارچ پوسیدگی ریشه خیار

از مهم‌ترین اقدامات جهت پیشگیری و کنترل این قارچ خیار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • کاشت ارقام مقاوم خیار
  • ضدعفونی کردن بذرها قبل از کاشت با استفاده از سموم مناسب
  • حذف بقایای گیاهی و رعایت بهداشت در گلخانه
  • شخم زدن عمیق خاک جهت بهبود تهویه خاک
  • استفاده از کود تقویتی مانند کود ده ایکس شوک برای صیفی جات
  • کنترل رطوبت و دمای گلخانه
  • رعایت دور و میزان آبیاری

می‌توان برای ضدعفونی کردن خاک و بذور از سموم مناسب از جمله قارچ کش ریشه خیار استفاده کرد.

بیماری بوته میری خیار

پوسیدگی بذر و مرگ گیاهچه خیار یا همان بوته میری خیار در اکثر نقاط کشور انتشار داشته و باعث از بین رفتن شمار زیادی از بوته‌ها در گلخانه و تنک شدن آنها می‌شود و در نتیجه نیاز به کشت مجدد است.

علائم بیماری بوته میری خیار

بذرهای خیار هنگام جوانه‌زنی یا پس از جوانه‌زنی داخل خاک می‌پوسند و از بین می‌روند. این قارچ خیار به بوته‌های سبز شده از مرحله چند برگی تا بلوغ کامل بوته‌ها حمله می‌کند. زمانی که بوته‌های خیار به این قارچ آلوده شوند، ریشه و طوقه گیاه می‌پوسد و دچار زردی و ضعف شده و در نهایت می‌میرند.

محلول پاشی کود فسفیت پتاسیم روی بوته خیار

در اثر این بیماری قارچی، آوندهای چوبی خصوصاً در ناحیه طوقه از بین رفته و بوته درحالی‌که کاملاً سرسبز و شاداب است پژمرده شده و روی خاک می‌افتد. 

روش پیشگیری و درمان بوته میری خیار

از مهم‌ترین اقداماتی که جهت پیشگیری و درمان این قارچ خیار می‌توان انجام داد عبارت‌اند از:

  1. از بین بردن علف‌های هرز داخل و اطراف گلخانه
  2. استفاده از کودهای دامی پوسیده
  3. شخم زدن عمیق خاک گلخانه قبل از کاشت
  4. رعایت بهداشت گلخانه
  5. ضدعفونی کردن خاک در فاصله بین دو کشت
  6. ضدعفونی کردن بذر و ظروف کشت نشا قبل از کاشت
  7. رعایت تراکم کشت
  8. جلوگیری از آبیاری بیش از حد

همچنین بلافاصله پس از کاشت خیار باید از سموم شیمیایی مناسب مثل قارچ کش بوته میری خیار به صورت محلول در آب استفاده کرد و گیاهچه‌های آلوده رو به‌منظور جلوگیری از انتشار آلودگی سریعاً از بین برد.

معرفی بهترین قارچ کش برای خیار

با توجه به اینکه برخی از قارچ‌کش‌ها ممکن است خطراتی را برای سلامت انسان به دنبال داشته باشند و در گیاهان استرس ایجاد کنند و مدت باردهی و تولید محصول را کاهش دهند، باید از بهترین قارچ کش برای خیار استفاده کرد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین قارچ کش برای خیار می‌توان به کارایی و اثربخشی بالا برای کنترل انواع قارچ‌های خیار، عدم آلودگی محیط زیست و گیاه، درصد خلوص بالا، کاربرد آسان و قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد. با در نظر گرفتن این موارد در ادامه به معرفی بهترین قارچ کش خیار خارجی می‌پردازیم:

قارچ کش فسفیت پتاسیم شوک

قارچ کش فسفیت پتاسیم شوک کودی آمریکایی است که در ترکیبات آن 36 درصد پتاسیم و 25 درصد فسفر وجود دارد. این کود یک قارچ کش بسیار قوی بوده و برای درمان انواع قارچ خیار از جمله سفیدک پودری خیار، سفیدک سطحی خیار و پوسيدگی فوزاريومی ريشه موثر است.

می‌توانید به دو روش آبیاری و محلول پاشی از این کود استفاده کنید و با توجه به نانوساختار بودن آن انتظار جذب و اثرگذاری بالا از آن را داشته باشید. از دیگر مزایای قارچ کش مایع فسفیت پتاسیم شوک می‌توان به تحریک رشد ریشه و گیاه، افزایش مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی و کاهش استرس جابه‌جایی در گیاهان اشاره کرد.

نحوه مصرف فسفیت پتاسیم خیار

کود فسفیت پتاسیم شوک به دو روش آبیاری و محلول پاشی کاربرد دارد:

  • محلول پاشی

در روش محلول پاشی باید ابتدا قارچ کش خیار را با مقدار مناسبی از آب ترکیب کرده و سپس برای پوشش مناسب بوته‌ها باید از دستگاه‌های مناسب جهت سمپاشی استفاده کرد. در این روش در محل آسیب دیده به سرعت عامل بیماری قارچی از بین می‌رود.

  • آبیاری

در روش آبیاری باید کود فسفیت پتاسیم شوک را از طریق سیستم آبیاری وارد مزرعه یا گلخانه خیار کنید. در این روش کود از طریق سیستم ریشه به تمام نقاط گیاه رسیده و اثر خود را می‌گذارد.

زمان مصرف فسفیت پتاسیم برای خیار

به‌طورکلی باید در موارد ضروری که فرصت و امکان کاهش عوامل قارچی خسارت‌زا با سایر روش‌ها وجود ندارد از قارچ کش برای خیار استفاده کرد. به همین منظور برای استفاده حداکثری از سموم و کاهش اثرات جانبی آن باید ابتدا قارچ خیار را تشخیص داد و در خصوص بیولوژی و مرحله حساس زندگی آن‌ها اطلاعاتی را کسب کرد.

باید از قارچ کش فسفیت پتاسیم در مواقع خنک روز و ترجیحا ابتدای صبح استفاده کرد. در گلخانه‌ها و خزانه‌های کشت خیار از کود فسفیت پتاسیم در ابتدای فصل رشد استفاده کنید؛ زیرا علاوه بر ضدعفونی کردن باعث تقویت رشد ریشه و جلوگیری از بروز قارچ خیار می‌شود. برای مزارع کاشت خیار نیز در ابتدای کشت از کود فسفیت پتاسیم استفاده کنید.

مقدار مصرف قارچ کش فسفیت پتاسیم برای مزارع خیار

مقدار مصرف قارچ کش فسفیت پتاسیم شوک برای مزارع خیار به شرح زیر است:

نحوه مصرفمقدار مصرف در هکتار
آبیاری10 تا 20 لیتر قارچ کش به صورت شبکه
محلول پاشی3 تا 5 لیتر کود با 400 تا 800 لیتر آب

نکته: مقدار مصرف با توجه به تراکم کشت و شرایط محیطی متفاوت است؛ بنابراین قبل از هرگونه اقدام حتما با کارشناسان ما در این زمینه مشورت کنید.

خرید بهترین قارچ کش برای خیار

برای خرید قارچ کش می‌توانید به صفحه «خرید کود فسفیت پتاسیم شوک» از وبسایت فروشگاهی آشا اگری مراجعه کنید و این کود را در بسته‌بندی‌های کاربردی و قیمت مناسب سفارش دهید.

سخن پایانی

استفاده از قارچ کش برای خیار جهت کنترل بیماری‌های قارچی از جمله سفیدک داخلی خیار، سفیدک پودری و پوسیدگی ریشه اهمیت زیادی دارد. بهترین قارچ کش برای از بین بردن و کنترل قارچ خیار، فسفیت پتاسیم است که به دو روش آبیاری و محلول پاشی کاربرد دارد.

انتخاب دقیق و استفاده صحیح از انواع قارچ‌کش‌ خیار به کشاورزان کمک کرده و امکان افزایش تولید محصول باکیفیت‌تر را فراهم خواهد کرد. با رعایت نکات مذکور، می‌توان از تولید خیارهای سالم و باکیفیت نه‌تنها برای کشاورزان بلکه برای مصرف‌کنندگان نیز لذت برد.

مطالب مرتبط

استفاده از کود مرغی برای گیاهان به خصوص بوته خیار می‌تواند در افزایش تناژ موثر باشد. در این راستا توصیه می‌کنیم مقاله «کود مرغی برای خیار» را حتما مطالعه کنید.
کود هیومیک اسید یک کود کاملا طبیعی است که با بهبود بافت خاک در رشد هرچه بهتر بوته خیار موثر است. با مطالعه مقاله «بهترین مارک کود هیومیک اسید» به توسعه مزارع خیار خود کمک کنید.
آمینو اسید یکی از کودهای بسیار مهم برای مقابله با تنش‌های محیطی است. برای آشنایی بیشتر با اثرات این کود ارگانیک توصیه می‌کنیم حتما مقاله «کود آمینو اسید چیست؟» را مطالعه کنید.

سؤال متداول

بهترین قارچ کش خیار گلخانه‌ای چیست؟

بهترین قارچ کش خیار فسفیت پتاسیم است که به محلول ضدزنش و استرس در گیاهان معروف بوده و در درمان و پیشگیری انواع بیماری‌های قارچی خیار از جمله سفیدک پودری و داخلی مؤثر است.

از قارچ کش برای خیار چگونه استفاده کنیم؟

از قارچ کش مایع برای خیار می‌توان به دو روش آبیاری و محلول پاشی استفاده کرد.

مهم‌ترین بیماری‌های قارچی خیار چیست؟

از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی خیار در گلخانه و مزرعه می‌توان به سفیدک پودری خیار، سفیدک سطحی خیار، بوته میری و پوسیدگی ریشه فوزاریومی اشاره کرد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد امتیاز: 37

تا الان امتیازی ثبث نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد عیوض اوغلی
7 روز قبل

باسلام ممنون ازاطلاعات مفید وارزنده تان درصورت مفید بودن این قارچ کش حتما دین خودرا نسبت به مطالب تان بااطلاع رسانی به همکاران وتبلیغ آن بابیان اینکه در تحقیق میدانی نتیجه عالی گرفته ایم ادا خواهیم کرد

سعید ملکی
5 روز قبل

سلام با تشکر از مطالب مفید وارزشمند شما که نتیجه وقت زیادی است صرف شده است در مورد پیشگیری از بیماری توسط فسفید پتاسیم مطمئن هستم چون قبلاً خودم استفاده کردم ولی در خصوص درمان خیلی با اطمینان نمیشود نظر داد به نظر شما این ادعا در خصوص درمان توسط فسفید پتاسیم اغراق نیست اگه جایی تست انجام شده لطفاً به بنده هم اطلاع دهید چون نیاز به درمان دارم

مشاوره رایگان
پیش از اقدام به خرید کود کشاورزی از مشاوره رایگان کارشناس این حوزه استفاده نمایید. جهت دریافت مشاوره با شماره 09155566711
تماس بگیرید. 
سبد خرید
فروشگاه
1 مورد سبد خرید