بهترین برنامه کودی گردو برای افزایش تناژ+ جدول کوددهی گردو

جدول کوددهی گردو
3.3
(81)

کشور ایران از نظر سطح کشت در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته؛ اما متأسفانه در به دلایل مختلفی از جمله مدیریت نامناسب در امر تغذیه و کوددهی درختان گردو، عملکرد این درختان در هکتار بسیار پایین بوده است؛ لذا برای افزایش عملکرد و بهبود کیفیت این محصول، باید اقداماتی مدیریت شده را به کار گرفت.

به همین منظور در ادامه این نوشته در خصوص نیازهای غذایی درخت گردو در هر مرحله از رشد نکات مهمی را بیان می‌کنیم و بهترین جدول کوددهی گردو را جهت افزایش عملکرد درخت گردو و پرورش محصولی بازارپسند به شما عزیزان باغدار معرفی می‌کنیم.

خلاصه مقاله
تغذیه اصولی درخت گردو و تدوین یک برنامه کودی کامل در راستای بهبود محصول گردو، افزایش تناژ و سفید شدن مغز گردو اهمیت زیادی دارد.
به همین منظور باید با نیاز غذایی درخت گردو در مراحل مختلف رشد از جمله ابتدای فصل رویشی، هنگام تورم جوانه‌ها و بعد از گلدهی، هنگام تشکیل پوسته استخوانی و بعد از برداشت آشنا بود و مجموعه‌ای از کودها را به روش اصولی چه آبیاری و چه محلول پاشی بکار گرفت.

کامل‌ترین جدول کوددهی گردو

یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد درختان گردو، نقش تغذیه و کاربرد بهینه کودها است. تدوین یک برنامه غذایی کامل و جامع و به‌کارگیری آن در زمان درست و به شیوه اصولی برای هر باغدار گردو ضروری است، در غیر این صورت زحمات باغدار هدر رفته و محصول با کیفیتی نیز به دست مشتری نمی‌رسد.

در ادامه کامل‌ترین جدول کوددهی گردو را برای راحتی شما عزیزان قرار داده‌ایم:

مرحله رشدنوع کودنحوه مصرف
یخ آبکود گوگردآبیاری
آب استارتکود فسفر بالا+ کود فولویک اسید شوک+ کود ده ایکس شوکآبیاری
تورم جوانهکود فروت ست+ کود آمینو اسیدمحلول پاشی
بعد از ریزش گلکود هیومیک اسید+ کود ده ایکس شوکمحلول پاشی یا آبیاری
فندقی شدن کود مولتی کمپلکس+ کود نیترات کلسیم شوک+ کود سیلیکات پتاسیم شوک+ کود آمینو اسیدمحلول پاشی
تشکیل پوسته استخوانیکود فسفیت پتاسیم+ کود آهن+ کود آمینواسید+ کود پتاس بالامحلول پاشی
بعد از برداشتکود فروت ست+ کود جلبک دریاییمحلول پاشی

برنامه کودی گردو در مراحل مختلف رشد

مقدار عناصر غذایی موجود در درخت گردو به عوامل مختلفی مثل شرایط آب‌وهوایی، نوع خاک، گسترش ریشه‌ها، آبیاری و … بستگی دارد. برای تدوین یک برنامه کودی کامل برای درخت گردو، باید ابتدا آزمایش خاک و تجزیه برگی را انجام دهید

نیاز غذای درخت گردو بر اساس مراحل مختلف رشد متغیر است. برای مثال عناصری چون ازت، فسفر، پتاسیم و بور در اوایل فصل برای رشد اندام‌های زایشی و تشکیل میوه ضروری هستند.

محلول پاشی کود روی درختان گردو

عنصر فسفر و روی به مرور زمان و با رشد برگ‌ها بیشتر مورد نیاز درخت هستند. برای آگاهی بیشتر از نیازهای غذایی درخت گردو در مراحل مختلف رشد در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

برنامه کودی گردو در مرحله یخ آب

یخ آب زمستانه درختان گردو اغلب در اواخر پاییز و قبل از یخ‌بندان، به‌منظور کنترل بیماری‌ها و آفات، جلوگیری از سرمازدگی ریشه درختان گردو و کاهش تنش آبی درختان انجام می‌شود.

این روش به کاهش مصرف سموم جهت کنترل آفات در فصل رویشی کمک کرده و از این طریق باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های کشاورز می‌شود. بهترین کود برای استفاده در یخ آب زمستانه، کود گوگرد است.

کود گوگرد برای درخت گردو از خواص ضد آفات و ضد بیماری برخوردار بوده و موجب دفع بسیاری از آفات از جمله شته و کنه گالزا و بیماری‌هایی چون آنتراکنوز گردو و بلایت گردو می‌شود.

توصیه کودی: کود گوگرد مایع شوک

نحوه مصرف: آبیاری

تغذیه گردو هنگام آب استارت

آبیاری استارت درختان گردو به‌منظور تأمین عناصر غذایی مورد نیاز درختان گردو، در ابتدای فصل رشد و قبل از بیدار شدن و شروع فعالیت درختان گردو صورت می‌گیرد.

درختان گردو به‌منظور افزایش عملکرد، افزایش گلدهی و تولید محصولات باکیفیت در طول دوره رشد به مجموعه‌ای از عناصر غذایی مختلف از جمله فسفر، فولویک اسید و عناصر میکرو نیاز دارند.

کود فسفر بالا برای درخت گردو باعث افزایش ریشه‌زایی شده و در تشکیل میوه و انتقال انرژی در درخت تأثیر به سزایی دارد. فولویک اسید نیز محرک رشد و توسعه ریشه بوده و به جذب عناصر ماکرو و میکرو و همچنین افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و تنش‌های محیطی کمک می‌کند.

کود ۱۰ ایکس نیز با ترکیبات متنوعی که دارد تمامی عناصر مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه را تامین کرده و بستر بهتری برای رشد درختان گردو فراهم می‌کند.

توصیه کودی: کود فسفر بالا شوک + کود فولویک اسید شوک + کود ده ایکس شوک

نحوه مصرف: آبیاری

برنامه غذایی گردو هنگام تورم جوانه‌ها

پیش از گلدهی و هنگام تورم جوانه‌ها به‌منظور تحریک گلدهی، بهبود لقاح و گرده‌افشانی، جلوگیری از ریزش شکوفه‌های درخت گردو و افزایش مقاومت درخت در برابر شرایط تنش‌زا باید از کود فروت ست در اوایل فصل بهار برای درختان گردو به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

کود آمینو اسید برای گردو نیز با ترکیبات منحصر بفرد خود باعث بهبود گرده‌افشانی درختان در مرحله گلدهی و جوانه‌زنی شده و مزایای دیگری چون تنظیم هورمون‌های گیاهی، افزایش مقاومت درخت گردو و جذب بهتر عناصر غذایی را به دنبال دارد.

توصیه کودی: کود مایع فروت ست شوک + کود آمینو اسید شوک

نحوه مصرف: محلول پاشی

برنامه کودی گردو بعد از ریزش گل

بعد از گلدهی به منظور تقویت و بهبود رشد و همچنین تشکیل میوه‌های با کیفیت باید از کود هیومیک اسید و کود ۱۰ ایکس شوک برای درخت گردو استفاده کرد. با مصرف کود ده ایکس شوک بعد از ریزش گل، انرژی گیاه مجدداً تأمین شده و شاهد باردهی چندبرابری درخت و افزایش تناژ در هکتار خواهید بود.

همچنین مقاومت درخت و میوه‌ها در برابر حمله آفات، بیماری‌ها و شرایط تنش‌زا نیز افزایش می‌یابد. اسید هیومیک برای درخت گردو نیز در کنار اصلاح ساختار خاک، باعث افزایش جذب مواد مغذی شده و موجب بهبود فرآیند میوه‌دهی و سرسبزی و شادابی بیشتر درختان گردو می‌شود.

توصیه کودی: کود هیومیک اسید مایع شوک (آبیاری) + کود ده ایکس شوک (آبیاری یا محلول پاشی)

تغذیه گردو بعد از فندقی شدن میوه

استفاده از کودهای حاوی عناصر ریزمغذی مثل آهن، روی، بور و منگنز در زمان فندقی شدن میوه از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال اگر درخت گردو دچار کمبود روی باشد، باز شدن جوانه‌ها به تأخیر می‌افتد و منجر به پدیده ریز برگی و در نهایت خشک شدن سرشاخه‌ها و کوچک شدن میوه می‌شود.

در صورت کمبود آهن در گردو نیز پوست گردو خشبی شده، اندازه میوه کوچک می‌شود و تولید محصول کاهش می‌یابد، زیرا آهن برای سنتز کلروفیل لازم است و در متابولیسم ازت و تعرق درخت نقش مهمی دارد.

کمبود آهن همچنین باعث سیاه شدن مغز گردو می‌شود. کود نیترات کلسیم نیز منبع خوبی از کلسیم و نیتروژن بوده و مزایایی چون جلوگیری از بروز آفات و بیماری‌ها، تنظیم رشد میوه، افزایش عمر انبارداری میوه و افزایش قوام گردو هنگام شکل‌گیری را دارد. کود سیلیکات پتاسیم نیز باعث افزایش کیفیت مغز گردو می‌شود.

توصیه کودی: کود مولتی کمپلکس شوک+ کود نیترات کلسیم شوک+ کود سیلیکات پتاسیم شوک+ کود آمینو اسید شوک

نحوه مصرف: محلول پاشی

برنامه کودی گردو هنگام تشکیل پوسته استخوانی

در این مرحله، پوسته محکمی روی گردو تشکیل می‌شود و باید به منظور پر شدن مغز گردو، سفید شدن مغز و افزایش کیفیت و حجم آن از مجموعه‌ای از کودها از جمله کودهای پتاس بالا، آهن و آمینو اسید استفاده کرد.

در صورت کمبود پتاسیم برگ‌های درخت گردو به سمت بالا خم شده و پیچ می‌خورند و همچنین اندازه برگ‌ها و رشد شاخساره‌ها نیز کاهش پیدا کرده و اندازه میوه گردو نیز کوچک‌تر می‌شود. کود فسفیت پتاسیم نیز محرک رشد و ضدتنش و استرس بوده و باعث پیشگیری از بیماری‌های قارچی در گردو می‌شود.

توصیه کودی: کود فسفیت پتاسیم شوک+ کود آهن شوک+ کود آمینو اسید شوک+ کود پتاس بالا شوک

نحوه مصرف: محلول پاشی

تغذیه درختان گردو بعد از برداشت محصول

بعد از برداشت محصول، درختان گردو مقدار زیادی از انرژی و مواد مغذی خود را از دست می‌دهند، به همین منظور برای بازیابی مجدد انرژی درخت و آماده‌سازی آن برای فصل رشد بعدی، باید از کود فروت ست و کود جلبک دریایی استفاده کرد.

بعد از برداشت گردو در پاییز و پیش از خزان کامل برگ‌ها باید از کود فروت ست برای گردو به‌منظور تامین انرژی درخت و عناصر میکرو و ماکرو، تنظیم متابولیسم درخت و جلوگیری از سال‌آوری به صورت محلول پاشی استفاده کرد.

کود جلبک دریایی نیز سرشار از عناصر ریزمغذی، عصاره جلبک دریایی و بیش از ۶۰ نوع هورمون محرک رشد بوده و باعث تقویت درخت گردو و مقاوم ساختن آن در برابر آفات و بیماری‌ها می‌شود.

توصیه کودی: کود فروت ست شوک+ کود جلبک دریایی شوک

نحوه مصرف: محلول پاشی

نکات مهم تغذیه و کوددهی گردو

گردو یکی از درختان پرنیاز از نظر مصرف مواد غذایی است. مهم‌ترین عاملی که در افزایش کارایی تغذیه اثر می‌گذارد، کوددهی در زمان مناسب، مقدار مناسب و با روش مناسب است. مقدار مناسب کود موردنیاز برای درخت گردو باید به وسیله آزمایش خاک مشخص شود. از مهم‌ترین نکات کوددهی گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از کودهای فسفر و پتاسیم با توجه به جذب کندی که دارند باید در اواخر پاییز استفاده کنید.
  • بهتر است از کودهای نیتروژن‌دار در اوایل بهار استفاده کنید.
  • از کودهای ریز مغذی به صورت محلول پاشی روی برگ در اوایل بهار استفاده کنید.
  • نیاز کودی درختان گردو بسته به سن آنها برای هر درخت بین ۵۰ تا ۲۵۰ سی سی متغیر است.
  • در صورت بروز بیماری‌های قارچی در طول دوره رشد میوه، از کود فسفیت پتاسیم با فاصله یک هفته از کودهای دیگر استفاده کنید.
  • از کود گوگرد برای درخت گردو با فاصله ۱۰ روز از سایر کودها استفاده کنید.
  • توصیه می‌شود محلول پاشی را در ساعات خنک روز در اوایل صبح یا هنگام غروب انجام دهید.
  • مقدار مصرف کودها در حالت محلول پاشی یک لیتر کود در ۴۰۰ لیتر آب می‌باشد.

حتماً از کودهای با کیفیت و دارای نشان استاندارد برای کوددهی باغ گردوی خود استفاده کنید و از مصرف کودهای تقلبی بپرهیزید؛ زیرا مضرات آنها بیشتر از مزایای است. به همین منظور می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه آشا گری کودهای مورد نیاز درخت گردو را به راحتی سفارش دهید.

سخن پایانی

تدوین یک برنامه کوددهی مناسب و جامع در هر مرحله از رشد گردو از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا کوددهی اصولی تأثیر مهمی بر رشد میوه‌دهی و کیفیت محصول نهایی درخت گردو دارد.

توصیه می‌شود پیش از تنظیم یک برنامه کودی برای درخت گردو آزمون خاک را انجام دهید تا با عناصر مختلف خاک و کمبودهای آن بیشتر آشنا شوید. همچنین توصیه می‌شود در کنار کودهای آلی و ارگانیک از کودهای شیمیایی به منظور حفظ سلامت خاک و افزایش کیفیت میوه‌های درخت گردو استفاده کنید.

سؤال متداول

بهترین کود برای تقویت درخت گردو چیست؟

بهترین کود برای تقویت درخت گردو بسته به مرحله رشدی درخت متفاوت است. از بهترین کودهای درخت گردو می‌توان به کودهای npk، کود ده ایکس، مولتی کمپلکس و کود هیومیک اسید اشاره کرد.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو چه زمانی است؟

می‌توانید در مراحل مختلفی از جمله یخ آب زمستانه، آب استارت، تورم جوانه‌ها، بعد از گلدهی، هنگام فندقی شدن میوه و بعد از برداشت اقدام به کوددهی درخت گردو کنید.

روش تغذیه گردو با کودهای مایع چگونه است؟

می‌توانید به دو روش آبیاری و محلول پاشی از انواع کود مایع در باغ گردو خود بهره ببرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد امتیاز: 81

تا الان امتیازی ثبث نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صابروطنپور خلخال
13 روز قبل

ضمن تشکروقدرانی اززحمات شما باید عرض کنم که اطلاعات مفیدشما برای توسعه وپیشرفت کشاورزی وافزایش اطلاعات کشاورزان بسیارسودمند میباشد ارزوی سلامتی وبهترینها برای شما عزیزان

محمد کاظم شهامت منش
11 روز قبل

من تخصصی جهت گفتگو ندارم اما از مطالب ارسالی شما بهره میبرم. 🌹

مشاوره رایگان
پیش از اقدام به خرید کود کشاورزی از مشاوره رایگان کارشناس این حوزه استفاده نمایید. جهت دریافت مشاوره با شماره 09155566711
تماس بگیرید. 
سبد خرید
فروشگاه
2 مورد سبد خرید