تغذیه هندوانه| بهترین جدول کود دهی هندوانه چیست؟

تغذیه هندوانه و برنامه غذایی هندوانه
4
(28)

برنامه کودی یکی از برنامه‌هایی است که برای تغذیه هندوانه از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ به‌طور کلی برای اینکه محصول با کیفیت و بازار پسند داشته باشید، باید به برنامه غذایی هندوانه توجه کنید.

قرار است در این مقاله در مورد مراحل کود دهی هندوانه صحبت کنیم و کامل‌ترین جدول کود دهی هندوانه را در اختیارتان قرار دهیم. اگر جزء افرادی هستید که به فکر کاشت هندوانه می‌باشید یا اینکه می‌خواهید در این مورد اطلاعاتی کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چرا جدول کود دهی هندوانه مهم است و چه زمانی باید کوددهی انجام شود؟

هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوها در فصل تابستان است که طرفداران زیادی دارد و خنک‌کنندگی آن در گرما باعث شده که استفاده از این محصول زیاد باشد؛ به همین دلیل بسیاری از کشاورزان در این فصل به فکر کاشت هندوانه هستند.

اگر قبلا در این زمینه فعالیت و تجربه داشته باشید، قطعا این را می‌دانید که برنامه غذایی هندوانه بخش مهمی از فرآیند رشد است و اگر هم به تازگی قصد داشته باشید این کار را انجام دهید، باید بدانید که محصول شما دقیقا چه زمانی به کود دهی نیاز دارد.

طبیعتا هر محصول برای اینکه بهترین رشد و در نهایت بالاترین کیفیت را داشته باشد، باید یک برنامه مرتب و منظم برای کوددهی داشته باشد و هندوانه هم از این قضیه مستثنی نیست!

در اصل می‌توان گفت که کود دهی مناسب یک نوع برنامه غذایی هندوانه است و مهم است بدانید که چه زمان‌هایی را باید برای کوددهی هندوانه در نظر بگیرید. اگر خاکی که هندوانه در آن رشد می‌کند، به‌اندازه کافی مواد مغذی نداشته باشد، رشد این گیاه به‌درستی شکل نخواهد گرفت.

برنامه تغذیه هندوانه و مراحل کود دهی

هندوانه را می‌توان به دو روش مختلف کشت کرد. یکی از روش‌ها این است که بذر هندوانه را به طور مستقیم در خاک بکارید و دیگری اینکه از نشاء هندوانه استفاده کنید.

برداشت هندوانه با تناژ بالا

اگر تصمیم دارید از نشاء هندوانه استفاده کنید، بهتر است در انتهای فصل زمستان بذرهای هندوانه را در گلخانه بکار برید و در اوایل فصل بهار، پس از رشد بهتر گیاه، آنها را به زمین کشاورزی انتقال دهید.

در صورت استفاده از بذر هندوانه، در آبیاری اول، دوم و سوم نیازی به کوددهی ندارید؛ زیرا در این مراحل بذر در حال جوانه زنی و ریشه زدن است. باید صبر کنید تا ریشه بذر به طور کامل رشد کند و سپس از مرحله 6 برگی به بعد کوددهی را شروع کنید. مراحل برنامه کوددهی هندوانه به شرح زیر است:

آماده سازی زمین قبل از کشت

قبل از کاشت بذر یا نشاء هندوانه ابتدا لازم است اقدامات کافی جهت آماده سازی زمین را انجام دهید. در این مرحله توصیه می‌شود کود گوگرد مایع همراه با آب آبیاری وارد زمین شود.

کود گوگرد می‌تواند با کاهش شوری خاک و از بین بردن آفاتی که در خاک زندگی می‌کنند، بستر کشت را برای رشد هرچه بهتر گیاه فراهم کند. بنابراین برای جلوگیری از بروز هرگونه آفت مصرف کود گوگرد برای هندوانه را جدی بگیرید.

توصیه کودی: آبیاری گوگرد مایع

یک هفته پس از نشاء

هندوانه در طول دوره رشد خود به عناصر مغذی فسفر، نیتروژن و پتاسیم (NPK) نیاز دارد و ضروری است که در چندین مرحله، محلول پاشی و آبیاری با کودهایی نظیر سه بیست که حاوی درصد متعادلی از عناصر NPK هستند، انجام شود. اولین زمان مناسب برای تغذیه هندوانه با کود سه بیست، یک هفته پس از نشاء است، زمانی که برگ‌ها ظاهر شده‌اند.

توصیه کودی: آبیاری کود سه بیست مایع

کوددهی هندوانه در زمان ظهور برگ‌ها

10 روز پس از نشا

در این مرحله با مصرف کودهای ریشه‌زا می‌توانید به افزایش هرچه سریع‌تر ریشه کمک کنید؛ زیرا افزایش جذب مواد غذایی و بهبود رشد هندوانه تاثیر مستقیمی با توسعه سیستم ریشه گیاه دارد.

در این مرحله مصرف کودهای طبیعی و اصلاح کننده خاک مانند کود هیومیک اسید می‌تواند در افزایش عملکرد کود ریشه‌زا بسیار عالی باشد. کود هیومیک اسید برای هندوانه قادر است بافت خاک را بهبود دهد و با افزایش میزان تخلخل، در حرکت هرچه بهتر ریشه در دل خاک موثر باشد.

توصیه کودی: آبیاری کود هیومیک اسید مایع+ آبیاری کود ریشه‌زا

قبل از گلدهی

یکی از کودهای بسیار موثر در افزایش تعداد گل، کود مخصوص گلدهی با فرمول 36-12-12 می‌باشد. این کود به افزایش تعداد گل‌های گیاه و حفظ حداکثری آنها کمک می‌کند و مانع ریزش آنها می‌شود.

همچنین استفاده از کودهای تقویتی مانند کود جلبک دریایی برای هندوانه می‌تواند با تامین عناصر ریز مغذی و هورمون‌های رشد در تولید میوه‌هایی خوش‌رنگ، آبدار و شیرین نقش داشته باشد.

توصیه کودی: آبیاری کود مخصوص گلدهی+ آبیاری کود جلبک دریایی

آغاز میوه دهی

یکی از مهم‌ترین مراحل در تغذیه هندوانه که می‌تواند در افزایش تناژ محصول بسیار موثر باشد، مرحله میوه‌دهی است. در این زمان گیاه به مجموعه بسیار گسترده‌ای از مواد مغذی نیاز دارد تا بتواند میوه‌ای با کیفیت تولید کند.

آغاز میوه دهی میوه در برنامه کودی هندوانه

بنابراین توصیه می‌شود برای تغذیه هندوانه به نحو احسنت، کاهش هزینه‌های اقتصادی و نیروی فیزیکی، به‌جای تهیه چند کود مختلف از کودهای کامل و تقویتی مانند کود ده ایکس شوک استفاده کنید.

این محصول آمریکایی به عنوان بهترین کود برای افزایش تناژ هندوانه شناخته می‌شود و حاوی 10 عنصر و ترکیب مختلف است که می‌تواند به راحتی پاسخگوی تمام نیازهای گیاه باشد. همچنین این کود حاوی 10 درصد آهن است که از خواص کود آهن برای هندوانه می‌توان به شیرین‌تر شدن آن اشاره کرد.

توصیه کودی: آبیاری و محلول پاشی کود ده ایکس مایع شوک

اواسط ‌میوه‌دهی

تأمین کلسیم برای میوه هندوانه یکی از موارد اساسی در برنامه کوددهی آن است. عنصر کلسیم می‌تواند به جلوگیری از مشکلاتی مثل ترک خوردگی در هندوانه کمک کند. بنابراین، مصرف کلسیم در این مرحله بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

توصیه کودی: آبیاری و محلول پاشی کود نیترات کلسیم

تغذیه هندوانه در مرحله بزرگ شدن میوه

اکنون نوبت آن رسیده که از بهترین کود برای درشت شدن هندوانه استفاده کنید. برای این‌کار کودهای پتاس بالا بهترین گزینه هستند. همچنین مجددا با مصرف کود 10 ایکس شوک گیاه خود را تقویت کنید.

توصیه کودی: آبیاری و محلول پاشی کود پتاس بالا به همراه کود ده ایکس شوک

بزرگ شدن میوه در برنامه تنغذیه‌ای هندوانه

تغذیه هندوانه 3 هفته قبل از برداشت

در آخرین مرحله از برنامه کوددهی نیز لازم است مجددا گیاهان خود را با کود پتاس بالا مایع کوددهی کنید.

توصیه کودی: آبیاری و محلول پاشی کود پتاس بالا

یک هفته قبل از برداشت

برای بهبود رنگ و قرمز شدن هندوانه توصیه می‌کنیم از بهترین کود مخصوص رنگ آوری هندوانه غافل نشوید.

توصیه کودی: محلول پاشی کود رنگ آوری هندوانه

جدول کود دهی هندوانه

در این قسمت جدول کود دهی هندوانه را تهیه کرده‌ایم تا بتوانید به طور خلاصه تمام مراحل رشد آن و کودهای مورد نیاز برای تغذیه هندوانه را مشاهده کنید:

مرحله رشدنوع کودنحوه مصرف
آماده سازی زمین قبل از کشتکود گوگرد مایع شوکآبیاری
یک هفته پس از نشاءکود سه بیست مایع شوکآبیاری
10 روز پس از نشاکود هیومیک اسید مایع+ کود ریشه‌زا 63-19آبیاری
قبل از گلدهیکود مخصوص گلدهی شوک+ کود جلبک دریایی مایعآبیاری
آغاز میوه دهیکود ده ایکس مایع شوکآبیاری و محلول پاشی
اواسط ‌میوه‌دهیکود نیترات کلسیم مایعآبیاری و محلول پاشی
بزرگ شدن میوهکود پتاس بالا مایع+ کود ده ایکس شوکآبیاری و محلول پاشی
3 هفته قبل از برداشت هندوانهکود پتاس بالا مایع 60 درصد شوک و یا کود پتاس بالا 66 درصد جنریتآبیاری و محلول پاشی
یک هفته قبل از برداشتکود رنگ آوری هندوانه شوکمحلول پاشی
جدول کود دهی هندوانه با تناژ بالا

نکته 1: برای اطلاع از درصد عناصر تشکیل دهنده هر کود، می‌توانید روی لینک مربوط به آن در جدول کوددهی کلیک کنید تا اطلاعات هرمحصول را به طور کامل مطالعه کنید.

نکته 2: درصورتی که هرگونه سوال درباره مقدار دقیق مصرف و یا برنامه غذایی هندوانه داشتید می‌توانید از راهنمایی کارشناسان حرفه‌ای تیم آشا اگری استفاده کنید.

نکته 3: برنامه تغذیه‌ای تهیه شده برای برداشت هندوانه با تناژ بالا است. درصورت تمایل به ارائه برنامه کودی اقتصادی‌تر، کافی است در بخش نظرات سایت آشا اگری درخواست خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

بهترین کودها در برنامه کودی هندوانه چیست؟

در ادامه به طور خلاصه به معرفی برخی از مهم‌ترین کودها برای هندوانه می‌پردازیم:

کود ده ایکس شوک برای هندوانه

این کود از ۱۰ نوع مواد آلی و مغذی تشکیل شده است و برای کشت گلخانه‌ای و محصولات زارعی بهترین گزینه است. عناصری مانند اسیدفولیک، آمینو اسید، آهن، روی، بور، هیومیک، عصاره جلبک دریایی و… در این کود وجود دارد که باعث می‌شود گیاه مورد نظر رشد بهتر و حتی سریع‌تری داشته باشد.

کود ده ایکس مایع شوک

هرکدام از این‌ها برای رشد گیاهان ضروری هستند و باعث می‌شوند که شما بتوانید میوه سالم‌تر و باکیفیتی برداشت کنید. کود ۱۰ ایکس به صورت مایع است و با روش‌های آبیاری می‌توان آن را به گیاه انتقال داد از این کود در اوایل فصل رشد استفاده می‌شود؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کود 10 ایکس شوک برای هندوانه می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

کود کلسیم برای هندوانه

کود کلسیم شوک یکی از کودهایی است که پیشنهاد می‌شود حتما برای رشد بهتر هندوانه استفاده شود. عدم کلسیم یا کمبود آن طی مراحل رشد این میوه باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی سطح هندوانه خواهد شد. وجود این کود باعث بزرگ‌تر شدن هندوانه و عدم ترک خوردن آن خواهد شد.

 کود پتاسیم برای درشتی هندوانه

یکی دیگر از کودهایی که برای هندوانه توصیه می شود، کودپتاس شوک می‌باشد که باعث رشد بهتر هندوانه خواهد شد. استفاده از این کود در قرمز شدن رنگ هندوانه تاثیر دارد و باعث می‌شود محصول موردنظر گوشتی‌تر و پر حجم باشد.

استفاده از اوره برای رشد هندوانه

هندوانه در زمان اوایل رشد خود به میزان بالایی از نیتروژن نیاز دارد و در زمان میوه دهی نیاز این محصول به پتاسیم و فسفر بیشتر می‌شود.

افزایش تناژ هندوانه با استفاده از برنامه کودی اصولی

کوددهی نیتروژن در اوایل رشد گیاه باعث تحریک رشد گیاه و رویش برگ خواهد شد. اگر از کود نیتروژن‌دار، بعد از رسیدن میوه استفاده شود، محصول موردنظر کمتر رشد خواهد کرد؛ بنابراین زمان استفاده از این کود اهمیت بالایی دارد.

مزایای استفاده از کودهای ارگانیک برای هندوانه

  • کاهش تلفات کود و عدم آب‌شویی؛
  • تنظیم کننده ph هندوانه و بهبود دهنده وضعیت شیمیایی و بیولوژیکی زمین؛
  • محرک رشد ریشه دهی، گل‎دهی وتشکیل میوه؛
  • افزایش تناژ؛
  • جلوگیری و کنترل بیماری‌های گیاه مانند: بوته میری، جرب جالیزی و…؛

سخن پایانی

در این مقاله در مورد برنامه غذایی هندوانه صحبت کردیم و بهترین جدول کود دهی هندوانه را تهیه کردیم. انتخاب کود مناسب برای اینکه محصول باکیفیت و بازار پسندی داشته باشید، از اهمیت زیادی برخوردار است. کودهای مختلفی هستند که لازم است در زمان تغذیه هندوانه حتما از آن‌ها استفاده کنید.

برای انتخاب و استفاده درست کود مورد نظر برای هندوانه لازم است یک برنامه دقیق برای کوددهی این محصول داشته باشید. برای این منظور می‌توانید به فروشگاه محصولات کشاورزی آشا اگری مراجعه کنید و محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. مجموعه آشا اگری، در زمینه فروش بهترین و موثرترین کودهای کشاورزی برای زراعت، گلخانه و همچنین باغبانی فعالیت دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد امتیاز: 28

تا الان امتیازی ثبث نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی
26 روز قبل

بسیار عالی و مفید بود. تشکر

مشاوره رایگان
پیش از اقدام به خرید کود کشاورزی از مشاوره رایگان کارشناس این حوزه استفاده نمایید. جهت دریافت مشاوره با شماره 09155566711
تماس بگیرید. 
سبد خرید
فروشگاه
0 مورد سبد خرید