بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای انواع گیاهان

زمان مصرف هیومیک اسید
3.2
(140)

کود هیومیک اسید یک کود عالی و طبیعی است که مزایا و تأثیرات بسیار گسترده‌ای برای خاک و رشد بهینه گیاه دارد. خوشبختانه می‌توان از این کود در تمام طول فصل رشد و مراحل مختلف چرخه زندگی گیاهان استفاده کرد. برای افزایش کارایی و بهره‌وری این کود فوق العاده باید با زمان مصرف هیومیک اسید برای انواع گیاهان آشنا بود.

برای جلوگیری از هدر رفت کود و صرفه‌جویی در وقت و هزینه و همچنین تأثیر بهتر کود در ادامه این نوشته از آشا اگری به شما عزیزان بهترین زمان مصرف هیومیک اسید را معرفی می‌نماییم. فرقی نمی‌کند که محصول شما محصولی کشاورزی زراعی یا آپارتمانی باشد برای آگاهی دقیق از زمان مصرف کود هیومکس برای انواع این گیاهان با ما همراه باشید.

خلاصه مقاله
هیومیک اسید یک ماده آلی طبیعی است که به عنوان اصلاح‌کننده برای بهبود ساختار خاک و ارتقای سلامت کلی گیاهان استفاده می‌شود.
زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان از مرحله پیش از کاشت یا هنگام استقرار درخت شروع شده و تا پس از برداشت محصول ادامه دارد.
زمان مصرف هیومیک اسید برای محصولات زراعی مرحله بذر مال، قبل از کاشت و در طی مراحل رشد رویشی گیاه است.
بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی زمان انتقال و پیوند زدن گیاهان و هنگام پا جوش زدن است.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان

هیومیک اسید چیست و چه زمانی باید از کود هیومیک اسید برای درختان میوه استفاده کرد؟ این سوال دغدغه بسیاری از باغداران میوه است.

هیومیک اسید یک ماده آلی طبیعی است که از تجزیه مواد گیاهی و حیوانی به دست می‌آید و در کشاورزی به عنوان اصلاح‌کننده برای بهبود ساختار خاک، افزایش در دسترس بودن مواد مغذی و ارتقای سلامت کلی گیاهان استفاده می‌شود.

مصرف کود هیومیک اسید در فصل بهار

وقتی صحبت از درختان میوه می‌شود، استفاده از کود اسید هیومیک می‌تواند در مراحل خاصی از رشد و نمو آنها مفید باشد. در ادامه بهترین زمان‌های توصیه شده برای مصرف هیومیک اسید در درختان میوه آورده شده است:

مرحله پیش از کاشت یا هنگام استقرار درخت

قبل از کاشت درختان میوه، توصیه می‌شود از کود اسید هیومیک استفاده کنید و از این طریق به آماده سازی خاک با بهبود ساختار آن، افزایش ظرفیت نگهداری آب و افزایش در دسترس بودن مواد مغذی کمک نمایید. با مصرف کود اسید هیومیک در این زمان، محیط مساعدی را برای استقرار ریشه و رشد اولیه درختان میوه فراهم خواهید کرد.

اگر می‌خواهید بهترین روش استفاده از این کود طبیعی را بدانید مقالۀ «نحوه مصرف اسید هیومیک» را به‌طور کامل مطالعه کنید تا بتوانید به بهترین نحو از مزایای آن بهره بگیرید.

مراحل اولیه رشد رویشی درختان میوه

یکی دیگر از بهترین زمان‌های استفاده از کود هیومیک اسید برای درختان میوه، در مراحل اولیه رشد رویشی درختان است. با مصرف کود در این زمان، به تحریک رشد ریشه، افزایش جذب مواد مغذی و تقویت قدرت کلی گیاه کمک خواهید کرد. این مرحله معمولاً در چند سال اول پس از کاشت رخ می‌دهد. 

قبل از گلدهی

دیگر زمان مصرف هیومیک اسید برای درختان میوه قبل از آنکه درختان وارد مرحله گلدهی شود صورت می‌گیرد؛ زیرا تقاضا برای مواد مغذی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. استفاده از اسید هیومیک در این دوره می‌تواند باعث تقویت و افزایش گلدهی شود، گرده افشانی را بهبود بخشد و تشکیل میوه را افزایش دهد. همچنین می‌تواند به جذب مواد مغذی کمک کند.

پس از برداشت محصول و آغاز خواب زمستانی درخت

پس از برداشت میوه، درختان میوه وارد فاز خواب می‌شوند. استفاده از کود اسید هیومیک در این دوره می‌تواند به تأمین مواد مغذی خاک، بهبود ساختار خاک و افزایش فعالیت باکتری‌های مفید خاک کمک کند.

در نتیجه درخت برای فصل رشد بعدی آماده می‌شود و سلامت کلی و بهره‌وری آن افزایش می‌یابد. برای مثال زمان مصرف هیومیک اسید در درخت انگور در ۴ مرحله جوانه زنی، ظهور خوشه میوه، ارزنی شکل شدن انگورها و زمانی است که میوه‌ها غوره می‌شوند.

زمان مصرف کود هیومکس برای محصولات زراعی 

بهترین زمان مصرف کود هیومیک اسید برای محصولات زراعی از قبیل گندم و برنج قبل از کاشت و از طریق آغشته کردن بذرها به محلول هیومیک اسید است که اصطلاحا به این عمل بذر مال گندم می‌گویند. با مصرف کود مایع اسید هیومیک در این مرحله رشد گیاه تحریک شده، سرعت جوانه زنی افزایش یافته و سیستم ریشه توسعه بیشتری می‌یابد.

همچنین می‌توان بلافاصله پس از کاشت بذر محصولات زراعی در خاک، از روش کودآبیاری برای افزودن کود هیومیک اسید استفاده کنید. هیومیک اسید باعث افزایش حجم بذرها و قدرت جوانه زنی گیاهان زراعی می‌شود.

آبیاری کود اسید هیومیک در مزارع در مرحله رشد رویشی گیاهان

 دیگر زمان مصرف کود هیومیک اسید برای محصولات زراعی در پاییز پس از برداشت محصولات است. کاربرد هیومیک اسید در این مرحله باعث بازیابی مجدد انرژی خاک و گیاه شده، همچنین از شوری خاک جلوگیری می‌کند.

برای مثال می‌توانید از هیومیک اسید برای گندم در ابتدای رشد گیاه، هنگام تشکیل خوشه و مرحله پنجه زنی استفاده کنید. هیومیک اسید برای برنج نیز در مراحل آغازین رشد گیاه، در طول دوره رشد و همچنین بعد از برداشت محصول جهت آماده سازی دوباره زمین استفاده می‌شود.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی

زمان مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی، زمان انتقال و پیوند زدن گیاهان و هنگام پا جوش زدن است. هنگام اصلاح خاک گیاهان گلدانی و آپارتمانی می‌توانید حدود ۲ قاشق چای‌خوری اسید هیومیک را در یک گالن آب ترکیب نمایید و برای گرفتن بهترین نتیجه هر ۶ تا ۸ هفته یک بار از این محصول استفاده کنید.

دقت نمایید که استفاده بیش از حد از کودهای هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی باعث ضعیف شدن و آسیب دیدن این گیاهان می‌شود. می‌توانید برای اطلاع از زمان مصرف کود هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی با متخصصان آشا اگری مشورت نمایید.

بهترین مزایای مصرف هیومیک اسید در زمان مناسب

در صورت رعایت زمان مصرف کود هیومیک اسید برای انواع محصولات کشاورزی، از مزایای زیادی برخوردار خواهید شد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها به طور خلاصه می‌پردازیم:

  • سیستم ریشه
  • حفظ رطوبت خاک
  • بهبود جوانه زنی بذرها
  • کاهش سطح PH خاک
  • افزایش رشد درختان میوه
  • خاصیت کلات کنندگی بالا
  • تولید محصولات با ماندگاری بالا
  • افزایش جذب مواد مغذی از خاک
  • کمک به استقرار بهتر گیاه در خاک
  • آزادسازی عناصر بلوکه شده در خاک
  • افزایش جذب نیتروژن توسط گیاهان
  • کمک به هوادهی و تخلخل بهتر خاک
  • تقویت و اصلاح خاک‌های قلیایی و آهکی
  • افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک
  • افزایش مقاومت گیاه در برابر شرایط تنش زا به ویژه خشکی

کود هیومیک اسید هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست نداشته و باعث افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات و همچنین بهبود سلامت گیاهان می‌شود.

معرفی بهترین کود هیومیک اسید

بهترین کود هیومیک اسید کودی است که دارای خلوص بالا و جذب اثرگذار و سریع باشد. ماهیت مایع از دیگر ویژگی‌هایی است که هنگام انتخاب کود هیومیک اسید باید به آن توجه نمایید. کود هیومیک اسید در انواع مایع گرانول و پودری در بازار موجودند اما نوع مایع آن به دلیل کاربرد آسان و جذب بالا بیشتر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

قیمت مقرون به صرفه، بسته‌بندی کاربردی و ذخیره سازی آسان از دیگر ویژگی‌های یک کود خوب است. در ادامه برای راحتی انتخاب شما عزیزان بهترین مارک کود هیومیک اسید موجود در بازار ایران را به شما معرفی می‌کنیم:

 کود هیومیک اسید ۹۵ درصد بمب

کود هیومیک اسید مایع بمب کودی عالی و طبیعی است که با استفاده از جدیدترین فناوری‌های کشاورزی از جمله تکنولوژی نانو تولید شده است. عملکرد اصلی کود وارداتی هیومیک اسید بمب، اصلاح خاک، تحریک ریشه زایی و افزایش جذب عناصر غذایی است.

ویژگی برجسته‌ای که این کود را از سایر کودها متمایز می‌کند قابلیت اختلال آن با سایر کودها و قارچ کش‌هاست. اگر به دنبال کودی هستید که از فرسایش خاک جلوگیری کند و با پوک کردن بافت آن باعث تحریک ریشه زایی و افزایش جذب مواد مغذی توسط ریشه گیاه شود، پیشنهاد ما به شما خرید کود هیومیک اسید بمب است.

کود مایع هیومیک اسید شوک

کود هیومیک اسید شوک محصولی آمریکایی با کیفیت بالاست که در فرآوری آن از فناوری نانو استفاده شده و به همین دلیل از خلوص و سرعت جذب بالایی برخوردار است. این کود تقویتی باعث اصلاح خاک شده و با بهبود بافت خاک، رشد ریشه را تحریک کرده و شرایط لازم برای افزایش رشد گیاه را فراهم می‌کند.

می‌توان همراه سیستم آبیاری از این کود برای انواع محصولات زراعی، باغی و آپارتمانی استفاده کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد بهترین نتایج بود. افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک، بهبود تنفس ریشه و افزایش جذب مواد مغذی از مهم‌ترین مزایای این کود است.

کلام پایانی

هیومیک اسید کودی کاملاً طبیعی است که برای انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای کاربرد دارد. برای بهره‌گیری از مزایای این کود تقویتی باید از زمان مناسب مصرف آن مطلع بود.

در این مقاله از آشا اگری به بررسی بهترین زمان مصرف کود هیومیک اسید پرداختیم و نکاتی را در خصوص زمان مصرف هیومکس برای درختان محصولات زراعی و گل‌های آپارتمان بیان کردیم.

با انتخاب یک کود با کیفیت و استفاده از آن در زمان مناسب، می‌توانید باروری و کیفیت محصولات خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

در صورت داشتن سؤال در خصوص زمان مصرف هیومیک اسید برای محصول خود می‌توانید با کارشناسان مجموعه آشاگری تماس بگیرید یا سوال خود را در بخش نظرات مطرح نمایید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

خلاصه مقاله

اگر می‌خواهید مقدار مصرف اسید هیومیک در باغات میوه را بدانید، توصیه می‌کنیم حتما مقالۀ «مقدار مصرف اسید هیومیک برای هر درخت» را مطالعه کنید.
اسید هیومیک فواید بی‌شماری را به همراه دارد، اما آیا مصرف آن برای تمام گیاهان بی‌خطر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال حتما مقالۀ «هیومیک اسید برای چه گیاهانی مضر است» را مطالعه کنید تا بتوانید بازدهی کوددهی را افزایش دهید.
کود آمینو اسید یک کود طبیعی و تقویتی است که مصرف آن مزایای بی‌شماری برای گیاهان دارد. اگر فرق بین اسید هیومیک و اسید آمینه را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم حتما مقالۀ «تفاوت هیومیک اسید و آمینو اسید» را مطالعه کنید تا به پاسخ تمام سوالات خود برسید.

 سؤالات متداول 

کود هیومیک اسید چه فوایدی برای محصولات کشاورزی دارد؟

کود هیومیک اسید باعث افزایش جذب عناصر غذایی شده و فعالیت میکروبی در خاک را افزایش می‌دهد که این امر باعث تحریک ریشه بهبود جوانه زنی بذر می‌شود.

بهترین زمان استفاده از کود هیومیک اسید چه زمانی است؟

 بهترین زمان برای اصلاح و بهبود ساختار خاک با استفاده از کود هیومیک اسید در فصل بهار یا پاییز است که گیاهان در آن زمان در حال رشد هستند. برای آماده سازی خاک جهت باغبانی یا کاشت گیاهان آپارتمانی در گلدان‌ها می‌توانید از این کود استفاده نمایید.

آیا کود هیومیک اسید با محیط زیست سازگار است؟

اسید هیومیک به عنوان یک ماده عالی طبیعی در خاک، اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها و سایر اکوسیستم کره زمین موجود است. در نتیجه هیچ آسیبی برای محیط زیست و گیاه ندارد و کاملاً سازگار با آن است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.2 / 5. تعداد امتیاز: 140

تا الان امتیازی ثبث نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره رایگان
پیش از اقدام به خرید کود کشاورزی از مشاوره رایگان کارشناس این حوزه استفاده نمایید. جهت دریافت مشاوره با شماره 09155566711
تماس بگیرید. 
سبد خرید
فروشگاه
0 مورد سبد خرید